maandag 19 december 2016

Groen, natuurlijk.


Afgelopen zomer gingen wij op vakantie naar Portugal. Mijn naaimachine mocht niet mee, maar ik smokkelde wel mijn breipriemen en een zacht wolletje mee in mijn koffer. Want gewoon eens niks doen dat lukt mij niet. Hoe erg is dat.
Enfin, elke avond breide ik op mijn gemakje, terwijl ik ondertussen tetterde met mijn fijne reisgezelschap. Oh en een lekkere vinho verde dronk ik er ook al eens bij.

Om maar te zeggen, dat breien was heel fijn. Het resultaat is eveneens fijn, een lekkere warme sjaal die dezer dagen heel goed van pas komt.




Mijn kleine model wou heel voor paspop spelen; voor haar is de sjaal eerder een warm dekentje dat ze wel 20 keer rond haar nekje kan draaien.







Ik volgde geen patroon; ik zette gewoon 38 steken op en deed als volgt:
1e rij: rechts - averechts - rechts - averechts -...
2e rij: breien zoals de steken zich voordoen
3e rij: verspringen dus averechts - rechts - averechts - rechts - ...
4e rij: breien zoals de steken zich voordoen
5e rij: opnieuw verspringen
Enzoverder dus...

In het eerste boek van Julie Jaeken (Jules en Julie) legt zij deze techniek uit, de (dubbele) gerstekorrelsteek.




Aan deze wol hangt trouwens nog een kleine anecdote vast.
Vorig jaar bestelde ik een breipakketje, bestaande uit het patroon van een oversized trui en deze groene wol van We are Knitters. Ik maakte de trui helemaal af, en constateerde dat dat de fit effectief oversized was. In die mate zelfs dat heel mijn gezin in de trui paste. Bekomen van mijn eerste teleurstelling besliste ik om de trui af te trekken, en opzij te leggen voor een ander project; dat werd dus deze sjaal. Het leuke aan breien vind ik dan ook dat de wol nooit verloren is, lukt het niet... dan begin je gewoon opnieuw (na wat binnensmonds vloeken, dat ook ja...)


Deze sjaal maakt deel uit van mijn dagelijkse outfit momenteel.
Hij is lekker warm, zacht,... en groen! :-)






6 opmerkingen:

  1. Wil dat dan zeggen dat je jouw grijze niet meer draagt? ;-)
    Deze zal jou inderdaad super staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi, volgende herfst maak ik er zo ook eentje!
    Want ik vermoed dat deze wol wel mooier blijft dan die van de zeeman ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. das niet altijd zo ... ook duurdere wol kan na enkele draagbeurten serieus gaan pluizen. Ik heb alvast al veel draagplezier gehad aan mijn cardigans uit zeemanwol, een pluismachientje (of hoe heet zo'n ding) af en toe er over en hoppa, terug zonder pluizen :-D

      Verwijderen
  3. Mooi, al ben ik niet zo gek van de tint groen... Wol is inderdaad niet verloren, maar je moet bij fijnere draden het er bij nemen dat je het wel zal merken dat de wol 'al eens gebreid is geweest'. Gelukkig krijg je dat 'effect' er grotendeels uit door het afgewerkt stuk te blocken.Je hebt dat vooral bij zuivere merino of cashmere.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh, die kleur, helemaal mijn ding 😊. De zachtheid straalt er ook van af!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt dat je kwam kijken! Thank you so much for your visit!